تأثیر شکل بادام درختی تلخ در میزان هوش کودکان دبستانی

هدف از این مطالعه بررسی تأثیر شکل بادام درختی تلخ (بادام کامل در مقایسه با بادام آسیاب شده) بر توزیع اندازه ذرات (PSD) و آزادسازی لیپید پس از جویدن به عنوان یک نتیجه اکتشافی بود.

یا اکثر نتایج مطالعه تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از IBM SPSS Statistics نسخه 26 (IBM) انجام شد. همه داده‌ها با استفاده از نمودارهای Q-Q و آماره Shapiro-Wilk از نظر نرمال بودن و نقاط پرت بررسی شدند.

آمار توصیفی محاسبه شد: میانگین ± انحراف معیار یا میانه [IQR] برای پیامدهای پیوسته و n (٪) برای متغیرهای طبقه‌ای.

تفاوت بین 3 گروه در نقطه پایانی با استفاده از ANCOVA، با مقادیر پایه به عنوان متغیر کمکی، یا یک ANOVA برای تغییر از مقادیر پایه ارزیابی شد. در جایی که آزمون‌ها معنی‌دار بودند، مقایسه‌ها روی 2 گروه با استفاده از تصحیح تعقیبی Bonferroni انجام شد.

برای داده‌های توزیع‌شده غیرعادی، از آزمون کروسکال-والیس با آزمون من ویتنی تعقیبی استفاده شد. متغیرهای طبقه‌بندی با استفاده از آزمون کای اسکوئر ارزیابی شدند.

تضادهای برنامه ریزی شده زیر انجام شد: 1) تجزیه و تحلیل گروه های بادام ادغام شده (بادام کامل و بادام آسیاب شده) در مقایسه با گروه شاهد. و 2) تجزیه و تحلیل بادام کامل در مقایسه با بادام آسیاب شده. گروه ها با استفاده از آزمون t مستقل یا آزمون من ویتنی مقایسه شدند.

تجزیه و تحلیل اولیه بر اساس مجموعه داده های ITT متشکل از همه شرکت کنندگان به طور تصادفی اختصاص داده شد. یک مجموعه تجزیه و تحلیل ITT اصلاح شده (ITT آزمایشگاهی)، متشکل از شرکت‌کنندگانی که مدفوع کافی را در ابتدا و نقطه پایانی ارائه کردند تا تجزیه و تحلیل‌های آزمایشگاهی تکمیل شود.

برای نتایج زیر استفاده شد: ترکیب و تنوع میکروبیوتای روده، SCFAs و VOCs. مجموعه داده‌های PP شامل شرکت‌کنندگانی بود که کارآزمایی را تکمیل کردند، انطباق کافی (بیش از 75 درصد) را حفظ کردند و داده‌های پیامد اولیه (مدفوع) را ارائه کردند. داده‌های گمشده به‌طور تصادفی به‌طور کامل گم شده‌اند و هیچ گونه انتسابی انجام نشده است.

تجزیه و تحلیل ترکیب میکروبیوتای روده با استفاده از بسته نرم افزاری MicrobiomeAnalyst (43) انجام شد. مقایسه‌های تاکسونومیکی بر روی فراوانی نسبی گونه‌ها در سطوح شاخه و جنس با تفاوت‌های بین گروه‌ها با آزمون‌های ناپارامتریک انجام شد.

مقادیر P برای مقایسه های چندگانه با استفاده از نرخ کشف نادرست بنجامینی-هوچبرگ تصحیح شد