راز بشکه هایی پر از روغن حیوانی کرمانشاهی نیک منش در کشتی تایتانیک

اولین مطالعه برای بررسی رابطه بین مصرف روغن حیوانی کرمانشاهی نیک منش غذایی با شاخص های تن سنجی، خلق و خو و اشتها در کارکنان زن دانشگاه علوم پزشکی تهران بود.

کارکنان زن دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکیل می‌دهند، بنابراین یافته‌ها قابل تعمیم به مردان یا سایر جمعیت‌ها نیست. شایان ذکر است، بسیاری از سوالات درون پرسشنامه های مورد استفاده شده است.

در این مطالعه ممکن است در معرض خطا یا تغییر در پاسخ به دلیل بار شرکت کننده باشد. برای رفع این احتمال، پاسخ‌های هر فرد توسط معاون پژوهشی بررسی شد و در صورت وجود نگرانی، با فرد مورد نظر تماس گرفتیم تا پاسخ‌ها را بررسی کنیم.

در نهایت، در حالی که اطلاعات جمعیت شناختی مهمی را جمع آوری کردیم، همه عوامل احتمالی (به عنوان مثال، وضعیت سیگار کشیدن) را که ممکن است بر این انجمن ها تأثیر گذاشته باشد، در نظر نگرفتیم.

نقاط قوت مطالعه حاضر این بود که تا جایی که ما می دانیم، اولین مطالعه برای بررسی رابطه بین مصرف روغن های غذایی با شاخص های تن سنجی، خلق و خو و اشتها در کارکنان زن دانشگاه علوم پزشکی تهران بود.

پرسشنامه بسامد غذای مورد استفاده در این مطالعه دارای 168 گویه بود که روایی، پایا و اکثر غذاهایی که معمولاً توسط شرکت کنندگان مصرف می شد را پوشش می داد.

همچنین در این مطالعه وضعیت فعالیت بدنی و ارتباط بین اسیدهای چرب (نسبت امگا 3، MUFA و امگا 3 به امگا 6) و منابع اسید چرب ترانس (منابع طبیعی، مصنوعی و کل) مورد بررسی قرار گرفت.

اشتها، خلق و خو و شاخص های آنتروپومتریک. در نهایت، تجزیه و تحلیل های ما برای بسیاری از عوامل مخدوش کننده مهم و مرتبط بالینی (مانند مواد مغذی، مکمل ها، انرژی) تنظیم شد.مطالعه حاضر، ما ارتباط معنی‌داری بین مصرف متوسط MUFA و اشتهای بالاتر یافتیم.

اما شواهدی مبنی بر ارتباط بین مصرف روغن‌های رژیمی و شاخص‌های آنتروپومتریک یا خلق و خوی وجود نداشت. برای محدود کردن مصرف اسیدهای چرب ترانس مصنوعی، یک رژیم غذایی متعادل با وعده های غذایی فست فود، غذاهای فرآوری شده، کیک، کلوچه و شیرینی پیشنهاد می شود.