مصالح مصنوعی تولید شده توسط مردان برای مقاصد ساختمانی بودند

اجرهای سفالی از جمله اولین مصالح مصنوعی تولید شده توسط مردان برای مقاصد ساختمانی بودند که تولید آسان، مقاوم و بادوام بودند، همانطور که نمونه‌های متعددی که در سرتاسر جهان می‌توان مشاهده کرد که قرن‌ها شرایط سخت اقلیمی و جنگ‌ها را تحمل کردند، نشان می‌دهد.
آجر سیلیکات کلسیم و آجر نسوز یکی از مصالح ساختمانی پیشرفته در هند به شمار می رود و از ماسه یا مواد سیلیسی و آهک ساخته می شود.
آجرهای سفالی به سادگی با مخلوط کردن خاک رس و آب تولید می شوند.
آجر سفالی سوخته از زمان های بسیار قدیم یکی از مصالح اساسی ساختمانی بوده که در فعالیت های ساختمانی مورد استفاده قرار می گرفته است.
با افزایش مستمر تقاضای آجر ساختمانی در کشور (که در حال حاضر حدود 70000 میلیون واحد در سال است)، ذخایر خاک های آبرفتی مناسب برای آجرسازی روز به روز در حال کاهش است.
تولید چنین آجر نسوز صنعتی کوره آجرهایی به فشار قالب گیری بالا و اتوکلاو برای توسعه استحکام نیاز دارد.
مقدار قابل توجهی انرژی برای تولید آجرهای سفالی و آجرهای سیلیکات کلسیم مورد نیاز است.
با توجه به تقاضای زیاد برای آجرهای ساختمانی و در دسترس نبودن خاک مناسب، نیاز به کشف مواد اولیه جایگزین و فناوری های کم مصرف برای ساخت آجر احساس شده است. GBFS دارای خواص هیدرولیکی ذاتی است.
در مطالعات اولیه انجام شده بر روی بریکت های کوچک، مشاهده شد که آجرهای با کیفیت خوب را می توان با فشار دادن مخلوط
سرباره-آهک با فشار کافی کم تولید کرد. فرآیند تولید بسیار ساده است.
زیرا نیازی به پخت یا اتوکلاو ندارد آجر نسوز شومینه استحکام قابل توجهی حتی با عمل آوری مرطوب برای ساخت آجرهای سرباره-آهک-شن به دست می آید.
تحقیقات در مورد توسعه آجر از GBFS انجام شده است.
این مطالعه نشان می دهد که آجرهای با کیفیت خوب را می توان از مخلوط سرباره-آهک و ماسه با فشار دادن مخلوط در فشار 50 کیلوگرم بر سانتی متر مربع (4.9 مگاپاسکال) تولید کرد.
آجرهایی با مقاومت فشاری مرطوب در محدوده 80-150 کیلوگرم بر سانتی متر مربع (7.85-14.7 مگاپاسکال) پس از 28 روز پخت مرطوب در دمای محیط به دست آمده اند.
تولید آجر نسوز طرح چوب بر پایه سرباره در مقایسه با آجرهای رسی سوخته معمولی یا آجرهای سیلیکات کلسیم انرژی کمتری مصرف می کند.
  • منابع:
    1. Clay bricks